Como turista a Muxia

Miércoles 5/8/15

Vanaf vandaag ben ik geen pelgrim meer, maar toerist. En als toerist ga je Muxia bezoeken, een mooi plekje 30km naast Fisterra. Maar omdat de enige bus er al om 14u30 vertrekt, heb ik vandaag iets gedaan waar ik een grondige hekel aan had. Ik heb in het donker gestapt. Omdat ik er zo vroeg moest zijn, moest ik ook vroeg vertrekken. Dus om 6u vertrokken, het donker in. Langs aanduidingen die niet echt denderend waren, en pijlen die je in het donker amper ziet. Dus je loopt de hele tijd met de constante vrees dat je ergens een pijl of afslag gemist hebt en verkeerd aan het lopen bent. Ik snap het nu nóg minder, wat mensen er toe aanzet om met een pillampje op hun hoofd te gaan genieten van de niet zichtbare landschappen en omgevingen. Gelukkig was het zichtbare deel van de dag wel zeer aangenaam om te stappen. Zo kwam ik in de lichte miezer toe in Muxia, met een bezoekje aan de vuurtoren en de kerk die op het laatste stuk rotsen voor de zee staat. Het hoogste punt van Muxia moest natuurlijk ook met een bezoekje vereerd worden. Daar moest ik toch enkele serieuze graden gaan scheef hangen om niet door de wind omvergeblazen te worden. Daar even uitgewaaid, als einde van de laatste stapkilometers. Ik was gelukkig op tijd voor de bus, dus met nog allemaal pelgrims op de bus, terug naar Compostela. Het stappen was gedaan, nu mag het met de bus. In Compostela ben ik gaan dineren in het vijfsterrenhotel Paradores. Het hotel houdt een oude traditie in stand waarbij er elke maaltijd 10 pelgrims gratis een eenvoudige maaltijd mogen komen eten. Het enige dat je moet doen, is daar op tijd zijn. En ook wel naar Compostela gestapt zijn natuurlijk. Een mooi afscheid van Compostela.

Geef een reactie

